Dan Johansson

Jag åtar mig mekanikjustering, renovering och stämning av instrument.

Med bakgrund som bl a museiintendent arbetar jag sedan drygt 15 år med att restaurera och underhålla klaverinstrument från 1700 och 1800-tal. Både originalinstrument från tiden och senare kopior.  Jag använder arbetsmetoder och material som var vanliga när instrumenten tillverkades såsom t ex korpfjäder till plektrum eller animaliskt varmlim till lagningar.

Ursprungligen kommer jag från Göteborg och har studerat cembalospel och kammarmusik vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm. Lärare var bland andra Eva Nordenfelt och Mayumi Kamata. Därefter följde studier i pianostämning vid samma skola.

Från 2009 till våren 2015 hade jag en fast tjänst som intendent på Scenkonstmuseet (fd Musikmuseet) i Stockholm och ansvarade då för klaverinstrument och mekaniska/självspelande instrument i samlingarna.

Från och med sommaren 2015 är jag tillbaka på heltid i den egna firman.

Genom åren har jag också hunnit tillverka några egna instrument efter gamla förebilder.


Egen klaverproduktion:

Bundet klavikord efter ett anonymt 1600-talsinstrument.
Förebilden är ett klavikord som allmänt kallas "King of Sweden".
Detta för att det lär finnas en stämpel som kan kopplas till det svenska kungahuset.

Dan Johansson - Västra Frölunda 1981
Obundet klavikord efter Phillip Jacob Specken, Stockholm 1743
Förebilden finns idag i Scenkonstmuseets (fd Musikmuseet) samlingar i Stockholm. (M2625)
Kopian byggdes vid en av de kurser som HansErik Svensson och Arne Lindberg hade under 20 år på Marholmen.


Dan Johansson, Marholmen 1997

Italiensk virginal med förebilder från 1600-talet.


Dan Johansson - Saltsjöbaden 2002

Oktavvirginal efter ett anonymt 1700-talsinstrument.
Förebilden finns i Berlin Musikmuseums samlingar.
Instrumentet är kanske det mest kompakta som tillverkats och har strängarna placerade på tre olika resonansbottnar. Stående mot spelaren, upptill samt stående baktill.
Dan Johansson - Saltsjöbaden 2014

Engelsk spinett efter Benjamin Slade (1683 – 1725)
Förebilden finns idag i Scenkonstmuseets (fd Musikmuseet) samlingar i Stockholm. (N77210)
Spinetten påbörjades av Lennart Wallin och slutfördes av Dan Johansson

Lennart Wallin & Dan Johansson - Saltsjöbaden 2016
Italiensk virginal - Dougan & Johansson 2019
Italiensk virginal med förebilder från 1600-talet.
Virginalen påbörjades av Peter Dougan i Malmö och slutfördes av Dan Johansson

Dan Johansson - Saltsjöbaden 2019
Italiensk virginal - Dougan & Johansson 2019


(länkar öppnas i nytt fönster)

1981 – klavikord efter “King of Sweden”
1997 – klavikord efter Philip Jacob Specken, Stockholm 1743
2002 – italiensk virginal
2014 – oktavvirginal efter ett osignerat instrument
2016 – engelsk spinett efter Benjamin Slade, London
2019 – italiensk virginal – Peter Dougan & Dan Johansson

Restaurationer i urval:

2014 – hammarklaver av Mathias Petter Kraft, Stockholm 1797
2015 – hammarklaver av G. Chr. Rackwitz, Stockholm (tidigt 1800-tal)
2016 – hammarklaver av Mathias Petter Kraft, Stockholm 1803
2017 – hammarklaver av G. Chr. Rackwitz, Stockholm (tidigt 1800-tal)
2018 – hammarflygel av John Broadwood, London 1802
2018 – klavikord av Pehr Lindholm, Stockholm 1794
2019 – flygel av Pehr Rosenwall, Stockholm 1838

(mer information under fliken “Verkstadsarbete” högst upp på sidan)